fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
7 september 2021

De darmen; ons tweede brein

De darmen; ons tweede brein | Perfect Health

Er is een duidelijk verband tussen onze darmen en ons brein. Vroeger werd gedacht dat onze darmen vooral van invloed waren op het verteren en verwerken van voeding, later werd ook bekend dat ze een grote rol vervullen in ons immuunsysteem. Inmiddels weten we dat de onze darmen ook impact hebben op de werking van onze hersenen en op deze wijze ons denken en ons doen beïnvloeden. De darmen worden door experts niet voor niets ons tweede brein genoemd.

Communicatie tussen het brein en de darmen

De darmen bevatten minstens zoveel zenuwcellen als de hersenen. De zenuwcellen in de darmen maken het mogelijk dat de darmen diverse activiteiten zelfstandig uit kunnen voeren. Zelfs wanneer de verbinding tussen de darmen en de hersenen zouden worden afgesneden, blijven de darmen hun werk doen. De verbinding tussen de darmen en de hersenen wordt de hersen-darm-as genoemd. Via deze verbinding kunnen de hersenen en de darmen met elkaar communiceren.

In de darmen zitten biljoenen bacteriën: de darmflora. Deze spelen een grote rol in de signalen die de hersenen aan de darmen geven en andersom. De darmbacteriën produceren namelijk bepaalde stoffen die communicatie via de zenuwcellen mogelijk maakt. Wanneer de communicatie tussen beide niet goed verloopt, kan dit problemen veroorzaken. Wanneer je angst, stress of somberheid ervaart dan heeft dit invloed op de darmen. Voedsel wordt minder goed verteerd of de darmflora verslechterd, waardoor klachten als obstipatie of diarree kunnen ontstaan wat gevolgen kan hebben voor het immuunsysteem. Dit werkt ook andersom. Wanneer de darmflora uit balans raakt door bijvoorbeeld ongezonde voeding, voedselintoleranties of het gebruik van medicatie, dan is dit van invloed op hoe je je voelt. De darmbacteriën produceren namelijk het overgrote gedeelte van het lichaamseigen hormoon serotonine, dat ook wel bekend staat als het gelukshormoon. Serotonine zorgt voor goede communicatie tussen de zenuwcellen in de darmen en het brein en is van grote invloed op je stemming. Een verstoring van de darmgezondheid kan de mentale gezondheid beïnvloeden en leiden tot stress-, angst en depressieve problemen.

Zorg voor gezonde darmen

Voor en een goed werkend immuunsysteem én mentale gezondheid zijn gezonde darmen van groot belang. Gezonde darmen beginnen natuurlijk bij gezonde voeding. Een gezond voedingspatroon dat bijdraagt aan gezonde darmen is voorzien van veel groenten die zorgen voor voldoende vezels. Daarnaast kunnen fruit, granen, peulvruchten, vis en noten van positieve invloed zijn op de darmflora. Vlees, geraffineerde suikers en bewerkte voedingsmiddelen zorgen voor een afname van gunstige bacteriën in onze darmen en kunnen leiden tot ontstekingen en hebben een negatief effect op onze darmflora.

Naast gezonde voeding zijn ook probiotica van belang voor gezonde darmen. Probiotica zijn levende micro-organismen die bij toediening in de juiste hoeveelheden een gunstig effect op de gezondheid kunnen hebben. Deze bevatten goede bacteriën die kunnen helpen om een verstoorde darmflora te herstellen. Probiotica komen voor in gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en bepaalde kazen en in zuurkool. Om voldoende probiotica binnen te krijgen voor een gunstig effect kunnen probiotica supplementen worden genomen.

Lees ook
Een mooie huid met de juiste voedingEr is een duidelijk verband tussen onze darmen en ons brein. Vroeger werd gedacht dat onze darmen vLees verder pijl