fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
9 augustus 2021

De signalen van magnesium tekort

De signalen van magnesium tekort | Perfect Health

Magnesium is een essentieel mineraal dat het lichaam nodig heeft voor verschillende processen in het lichaam. Het mineraal is onder andere van groot belang voor de opbouw van botten, de overdracht van zenuwprikkels, het functioneren van de spierwisseling, voor de werking van het immuunsysteem en het speelt en rol in de energiestofwisseling en bloeddrukregulatie. Daarnaast wordt magnesium ook wel het anti-stress mineraal genoemd, het mineraal werkt kalmerend en helpt spieren en bloedvaten te ontspannen. Anderzijds neemt bij veel stress of spanning de behoefte aan magnesium toe.

Magnesium kan niet door het lichaam worden aangemaakt, we moeten het mineraal halen uit voeding of binnenkrijgen met behulp van suppletie. Veel Nederlanders krijgen te weinig magnesium binnen. Omdat magnesium bij zoveel belangrijke processen in ons lichaam betrokken is, kan een tekort aan magnesium leiden tot diverse lichamelijke en psychische ongemakken leiden.

Waar aan herken je een magnesium tekort?

Aan welke signalen je een magnesium tekort kunt herkennen lees je hieronder.

Stijve spieren
Magnesium is van groot belang voor een goede werking van de spierfunctie. Wanneer sprake is van een magnesium tekort kan dit stijve spieren veroorzaken maar ook leiden tot spierzwakte.

Slapeloosheid
Magnesium heeft een ontspannende werking op het zenuwstelsel. Op deze wijze draagt magnesium bij aan een goede nachtrust. Een tekort aan magnesium kan ertoe leiden dat het langer duurt voor je in slaap valt of kan zorgen voor slapeloosheid.

Stress
Zoals we hiervoor al aangaven wordt magnesium ook wel het anti-stress mineraal genoemd. In tijden van stress gebruikt het lichaam veel magnesium, waardoor een tekort kan staan. Een tekort kan er vervolgens toe leiden dat er meer adrenaline vrijkomt en het lichaam continu alert blijft. Dit kan weer leiden tot meer  stress.

Botafname
Botontkalking houdt afname van botmassa en botkwaliteit in. Magnesium speelt een belangrijke rol in het behoud van sterke botten.  Een tekort aan magnesium verhoogd op zwakkere botten.

Obstipatie
Magnesium zorgt voor een laxerend effect aan de hand van spierontspanning en anderzijds door water in de darmen te trekken wat de bewegelijkheid van de darm versterkt en de ontlasting verzacht. Obstipatie kan een indicatie zijn voor een magnesium tekort.

Hoge bloeddruk
Een tekort aan magnesium verhoogd het risico op een te hoge bloeddruk, dit is één van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Lage energie
Magnesium stimuleert de energiehuishouding en is van belang om je goed te kunnen concentreren, te presteren en om geestelijk in balans te blijven. Een magnesium tekort kan invloed hebben op de gemoedstoestand, het geheugen, de prestaties en het leervermogen. Lage energie en de hiervoor genoemde symptomen kunnen een magnesium tekort aanduiden.

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortMagnesium is een essentieel mineraal dat het lichaam nodig heeft voor verschillende processen in hetLees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.