Persoonlijk & deskundig advies? Bel 020 - 2809200
Ketogeen Dieet

Het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet wordt ook wel het ‘keto dieet’ genoemd en is in 1920 ontwikkeld. Het dieet is tegenwoordig erg populair. Het is een koolhydraatarm dieet dat zich vooral op vetrijke voeding richt. Het ketogeen dieet verschilt echter van een koolhydraatarm dieet. Het ketogeen dieet legt namelijk niet enkel de focus op het vermijden van koolhydraten, maar legt vooral de nadruk legt op inname van vetrijke voeding waardoor de vetverbranding wordt gestimuleerd. Dit gaat wel samen met het drastisch verminderen van de inname van koolhydraten welke worden vervangen door het eten van vetrijke voeding.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is erop gericht om het lichaam voor energie vetten te laten gebruiken in plaats van koolhydraten. Koolhydraten die worden gegeten, worden normaal afgebroken tot glucose oftewel suiker. De glucose komt terecht in de bloedbaan en wordt vervoerd naar de lichaamscellen zoals de spier- en hersencellen. Bij het ketogeen dieet is het de bedoeling dat u zo min mogelijk koolhydraten eet. Dit heeft tot gevolg dat er geen of maar weinig glucose aanwezig is in het lichaam. Het lichaam kan niet voldoende energie uit de glucose halen om goed te kunnen functioneren. De lever breekt vetten af waarna er ketonen in het bloed terecht komen. Deze worden vervolgens door het lichaam gebruikt als energie. Wanneer dit gebeurt, is het lichaam in ketose. Dit is de metabolische staat van het lichaam wanneer vetten als energiebron worden gebruikt. Dit heeft weer als gevolg dat we zullen afvallen.

Eten tijdens het ketogeen dieet

Bij het ketogeen dieet eet u voornamelijk koolhydraatarme groente, vlees, vis, eieren, kaas, avocado, noten en olie. Producten die u niet mag eten zijn koolhydraatrijke producten zoals aardappelen, pasta, rijst en brood. Ook suiker en fruit passen niet binnen het dieet. De koolhydraatarme groenten spelen een zeer belangrijke rol binnen het dieet. Zij leveren de benodigde vitaminen en mineralen nu er geen fruit wordt gegeten. Groenten die worden aangeraden zijn kool, spinazie, broccoli en sla. Een belangrijke bron van eiwit en vet is vis. Vooral vette vissoorten zoals haring, makreel en zalm worden aangeraden. Ook vlees en gevogelte leveren net als vis veel vet en eiwit en maar weinig koolhydraten. Het gaat dan wel om onbewerkt vlees zoals kip, eend of gehakt. Voor de bereiding van alle producten wordt olie aangeraden. Oliën die u kunt gebruiken zijn olijfolie, sesamolie, lijnzaadolie en kokosolie.

De voordelen van het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet kent vele voordelen waarbij vetverbranding de meest voor de hand liggende is. Doordat binnen het dieet vet de voornaamste brandstof is, spreekt het lichaam gemakkelijker de vetopslag aan. Door het eten van eiwitten en vetten raakt het lichaam langer vol en is het beter verzadigd dan het geval is bij koolhydraten. Dit heeft in veel gevallen gewichtsverlies als gevolg. Een ander voordeel van het ketogeen dieet is dat u na een aantal weken meer energie zult hebben. Er is geen sprake van pieken en dalen in de suikerspiegel zoals het geval is bij inname van veel koolhydraten. U zal beter geconcentreerd zijn en beter helder kunnen nadenken. Ook kan het dieet helpen met het verhogen van het gunstige HDL-cholesterol en verlagen van het minder gunstige LDL-cholesterol in het bloed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *