Persoonlijk & deskundig advies? Bel 020 - 2809200
Homocysteïne

Homocysteïne is een voorspeller van gezondheidsproblemen

De stof homocysteïne in ons bloed staat steeds meer in de belangstelling. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat er een sterk verband is tussen homocysteïne en een verhoogd risico op hart- en vaatproblemen. Daarnaast wordt een verhoogd homocysteïne met allerlei andere gezondheidsproblemen in verband gebracht (zoals osteoporose, neurologische-, cognitie problemen). Dat is ook niet gek, want een verhoogd homocysteïne is toxisch en circuleert als het ware door ons lichaam. Reden te meer om meer te weten te komen over homocysteïne en de werking hiervan.

Wat is homocysteïne?

Homocysteïne is een niet-essentieel aminozuur. Er zijn verschillende soorten aminozuren, in menselijke eiwitten komen er twintig voor die fundamentele aminozuren worden genoemd. Een aantal van die aminozuren is essentieel, dit betekent dat het lichaam ze niet zelf kan maken. Deze aminozuren moeten uit voeding worden gehaald. Voorbeelden zijn lysine dat voorkomt in vlees, peulvruchten en zuivelproducten. Daarnaast is er methionine dat voorkomt in vlees, vis, groenten, eieren, rijst en volkorenbrood. Niet-essentiële aminozuren worden door het lichaam zelf aangemaakt uit een ander aminozuur. Homocysteïne is zo’n niet-essentieel aminozuur dat uit het essentiële aminozuur methionine wordt gemaakt. Homocysteïne is in lage hoeveelheden niet schadelijk, omdat het kan worden omgezet in andere aminozuren. Gebeurt dit onvoldoende, dan blijft homocysteïne in ons lichaam circuleren en een te hoog niveau vergroot het risico op gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatproblemen.

Hoe ontstaat een te hoog homocysteïne gehalte?

Voor de omzetting van homocysteïne naar andere aminozuren, zijn B-vitamines nodig. Dit zijn vooral Vitamine B2, B3, B6, B11 en B12. Er zijn tegenwoordig heel veel mensen die een tekort aan de verschillende B-vitamines hebben, omdat zij onvoldoende in staat zijn om zelf voldoende vitamine uit de voeding op te nemen of simpelweg onvoldoende binnenkrijgen. Een gevolg daarvan is dat een te hoog homocysteïne gehalte ontstaat, dit omdat de homocysteïne niet kan worden omgezet. Teveel homocysteïne betekent een belangrijke risicofactor voor onder andere het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Een verhoogd homocysteïne kan de bloedvatwand beschadigen, wat kan zorgen voor minder elastische bloedvaten waardoor de bloedstroming wordt belemmerd. Ook zou een verhoogd homocysteïne het samenklonteren van bloedplaatjes bevorderen. Dit kan het risico op een hartinfarct of beroerte vergroten.

Hoe zorgt u voor een gezond homocysteïne gehalte?
Om te zorgen dat het homocysteïne gehalte niet te hoog wordt, dient u voldoende B-vitamines binnen te krijgen. Zo bevordert u een optimale stofwisseling van aminozuren, en zal geen sprake zijn van een te hoog homocysteïne gehalte waardoor het niet de kans krijgt om schade aan te richten. Daarbij is vooral foliumzuur van belang (vitamine B11). Vitamine B krijgt u binnen via verschillende soorten voeding. Vitamines-B komen voor in (mager)vlees, groenten, aardappelen en brood. B-vitaminen worden in de regel moeilijk opgenomen en naarmate de leeftijd vordert wordt dit alleen maar moeilijker. Daarbij zijn er bepaalde omstandigheden/risicogroepen waar dit nog sterker voor geldt, zoals bij stress, senioren, medicijn en alcoholgebruik en vrouwen in de overgang.

Een krachtig B-Complex met goed opneembare B-vitaminen (lees: biologisch actieve vormen) is daarom verstandig te gaan gebruiken, zoals Perfect Health Active B Complex Support. Eveneens is het verstandig om uw homocysteïne gehalte in uw bloed te laten meten en vervolgens te laten adviseren door een deskundige hoe u deze het meest gezond krijgt.

Een gezond homocysteïne gehalte in het bloed draagt bij aan het beperken van gezondheidsrisico’s in de toekomst! Indien u hierover nadere informatie wenst neem contact op met Perfect Health!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *