fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
13 oktober 2020

intermittent fasting

Intermittent fasting | Perfect Health

Intermittent fasting, oftewel periodiek vasten, is ontzettend populair. Het is een methode waarmee men op een vrij eenvoudige manier gewicht kan verliezen, meer energie kan krijgen en waarmee je je een stuk lekkerder in je vel kunt voelen. Hierbij wordt niet voorgeschreven wat er dient te worden gegeten, maar is van belang hoelang men wel en niet eet. Het idee achter deze methode is dat men een tijd lang, in de vastenperiode, niet eet. Wanneer lang genoeg wordt gevast, schakelt het lichaam na ongeveer 12 uur over van een koolhydraatverbranding naar vetverbranding. Om het lichaam tot vetverbranding over te laten gaan is het daarom belangrijk om een aaneengesloten periode van 12 uur niets te eten. Er zijn verschillende vormen van intermittent fasting en de methode kan diverse voordelen opleveren. Welke dat zijn lees je hieronder.

Vormen van intermittent fasting

Intermittent fasting kent verschillende vormen. Hieronder lichten we enkele methodes doe.

De 16:8 methode
Dit is de meest populaire variant van intermittent fasting. Hierbij eet je gedurende een periode van 8 uur en wordt er de overige 16 uur gevast. Je eet jouw laatste maaltijd bijvoorbeeld om 19.00 uur, waarna je het ontbijt uitstelt tot 11.00 uur de volgende dag. De periode dat je eet en dat je vast kun je natuurlijk naar eigen inzicht inplannen. Gedurende de 16 uur dat je vast eet je niets maar kun je wel water, koffie of thee drinken.

De 5:2 methode
Bij deze methode eet je vijf dagen volgens jouw normale voedingspatroon. Twee dagen per week doe je aan mild vasten en eet je niet meer dan 500 calorieën per dag. Dit hoeven niet twee aaneengesloten dagen te zijn. Daarbij kun je er wel het beste voor kiezen om je voeding binnen een bepaald tijdsbestek binnen te krijgen waarbij je ervoor zorgt dat je minimaal een periode van 12 uur vast.

24 uurs methode
Hierbij eet je zes dagen per week volgens jouw normale voedingspatroon. Daarbij eet je één of twee dagen per week gedurende 24 uur niets. Ook hier geldt dat je wel water, koffie of thee kunt drinken.

Welke voordelen intermittent fasting je kan brengen lees je hierna. Daarbij geldt dat in principe niet vaststaat wat je kan en mag eten of drinken wanneer je deze methode volgt. Wel geldt dat voor een zo goed mogelijk resultaat wordt aangeraden zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en te kiezen voor een voedingspatroon met voldoende groente, fruit, (volkoren) granen, eiwitten, gezonde vetten en voldoende water en kruidenthee.

De voordelen van intermittent fasting

Intermittent fasting kan een simpele en effectieve manier zijn om gewicht te verliezen. Het lichaam schakelt na een bepaalde periode van vasten over op de vetverbranding, wat kan resulteren in het verlies van (buik)vet. Daarnaast eet je gedurende een kortere periode waardoor je mogelijk ook minder calorieën binnenkrijgt. Over het algemeen krijgt men dankzij het vasten ook minder lekkere trek en wordt de bloedsuiker stabieler. Al deze factoren kunnen er samen toe leiden dat je op eenvoudige wijze een gezond lichaamsgewicht bereikt. Daarnaast biedt intermittent fasting ook andere gezondheidsvoordelen. Wanneer men een tijdje niet eet zal ook cellulaire reparatie in het lichaam plaatsvinden, hierbij repareert het lichaam zich van schade en verwijdert het afvalmateriaal en toxines uit cellen. Tevens kunnen ontstekingen in het lichaam verminderen wanneer men een bepaalde periode niet eet en is kans op vermindering van oxidatieve stress waarbij vrije radicalen eiwitten en cellen beschadigen die leiden tot het ontstaan van gezondheidsproblemen en het verouderingsproces.

Lees ook
Het effect van koffie op de gezondheidEenvoudig gewicht verliezen met intermittent fasting. Weten hoe? Lees het hier!Lees verder pijl