fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
26 juni 2018

Is een smoothie gezond?

Een smoothie wordt gemaakt door fruit en/of groenten te pureren. Je hebt kant-en-klare smoothies die je kunt kopen in de winkel, maar je kunt een smoothie natuurlijk ook zelf maken. Een smoothie maak je door alle ingrediënten in de blender te stoppen. Door deze te blenden gebruik je het gehele product en zo behoud je de meeste vezels. Dit is het grote voordeel ten opzichte van een juicer. Door een juicer te gebruiken, houd je alleen het sap over en niet het gehele product en de vezels. Je kunt verschillende soorten smoothies maken. Maak bijvoorbeeld een heerlijke fruit smoothie van verschillende soorten fruit. Of kies voor een groene smoothie welke gemaakt wordt op basis van (blad)groenten gemixt met fruit.

Vezels, vitamines en suikers in een smoothie

Door fruit en groente te pureren blijven vezels behouden. In een fruit of groene smoothie zitten dus meer vezels dan in geperste sappen of een vruchtensap uit pak. Zodra het fruit en de groenten worden gepureerd gaan er echter wel vezels verloren. Je krijgt dus meer vezels binnen wanneer je fruit of groenten in zijn geheel eet dan wanneer ze in een smoothie zijn verwerkt. Daarnaast raak je ook minder vol bij het drinken van een smoothie dan wanneer je een stuk fruit en/of groenten in zijn geheel eet. Ook gaan er door het pureren van groenten en fruit in de blender vitamines verloren. Een zelfgemaakte smoothie bevat wel een stuk meer vitamines dan een kant-en-klare smoothie uit de winkel. Fruit bevat suikers, een fruit smoothie zal dus ook de suikers bevatten die van nature aanwezig zijn in de vruchten wanneer je ze pureert.

Ondanks dat er bij het blenden van het fruit en de groenten vezels en vitamines verloren gaan, is het drinken van een (groene) smoothie gewoon gezond. Een groot voordeel van een groene smoothie is dat je heerlijke smaaksensaties kunt creëren en op een simpele en lekkere manier een portie groente binnenkrijgt.

Hoe maak je een groene smoothie?

Het maken van een groene smoothie is ontzettend makkelijk. De eerste stap is het kiezen van 1 tot 2 stukken fruit. Gebruik bijvoorbeeld een kleine appel, een handje blauwe bessen, een (halve) banaan, een handje aardbeien, een peer of een (halve) mango. In principe is al het fruit mogelijk maar het is belangrijk dat je nooit teveel fruit gebruikt.

De tweede stap is het kiezen van een hand rauwe, groene bladgroenten. Kies voor spinazie, boerenkool, sla, paksoi of andijvie. Je kunt naast de bladgroenten ook extra groenten toevoegen zoals gekookte rode biet, avocado, courgette of gekookte wortel.

Vervolgens voeg je aan je smoothie nog wat gezonde vetten toe door het gebruik van noten en zaden zoals amandelen, lijnzaad, chiazaad of cashewnoten. Het binnenkrijgen van gezonden vetten is enorm belangrijk, daarmee blijf je ook langer verzadigd.

Als laatste voeg je 200 milliliter vocht toe in de vorm van water of (plantaardige) melk. De smoothie krijgt hierdoor een gladde textuur. Hoe meer vocht hoe vloeibaarder de smoothie is. Wil je een dikkere smoothie, voeg dan minder vocht toe.

Wanneer je alle ingrediënten in de blender hebt gestopt, hoef je deze alleen nog maar te blenden. Experimenteer met verschillende ingrediënten en geniet van de lekkerste groene smoothies!

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortEen smoothie wordt gemaakt door fruit en/of groenten te pureren. Lees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.