Persoonlijk & deskundig advies? Bel 020 - 2809200
Slaapproblemen Voorkomen

Slaapproblemen voorkomen en verbeteren

Er zijn ontzettend veel mensen die kampen met slaapproblemen. Slaapproblemen zijn er in vele verschillende soorten. Zo kunt u moeite hebben om in slaap te vallen, wordt u ’s nachts wakker en lukt het u op dat moment niet meer om in slaap te vallen of slaapt u onrustig en wordt u iedere dag vermoeid wakker. Slaapproblemen kunnen allerlei soorten oorzaken hebben. De oorzaak van uw slaapprobleem kan ontstaan door spanning of stress in combinatie met diverse gebeurtenissen overdag. Ook is het mogelijk dat een psychische aandoening de oorzaak is. Tevens kan een slaapprobleem worden veroorzaakt door een bepaalde gewoonte of gedachte. Slaapproblemen brengen vaak vervelende gevolgen met zich mee. Slaapt u niet of slecht, dan kunt u de volgende dag last hebben van vermoeidheid, bent u prikkelbaar en heeft u mogelijk concentratie- en geheugenproblemen. Uw slaapproblemen voorkomen en verbeteren doet u door gebruik te maken van de tips die wij hieronder voor u uiteen hebben gezet.

Tips om de slaapkwaliteit te verbeteren

In onze eerdere blog over het ontstaan van slaapproblemen, heeft u al kunnen lezen dat één op de vijf Nederlanders van 12 jaar of ouder last heeft van slaapproblemen. Veel van deze mensen worden ’s ochtends moe wakker en blijven hier gedurende de dag ook last van houden. Niet in slaap kunnen vallen en te weinig diepe slaap is een belangrijke oorzaak van deze vermoeidheidsklachten. Wanneer u vaak moe wakker wordt, is het belangrijk om gericht te gaan werken aan het verbeteren van uw slaapkwaliteit. Wij geven u een aantal tips om ervoor te zorgen dat u sneller in slaap valt en dieper slaapt.

  • Werk aan het verminderen van stress en spanning. Deze factoren zorgen er namelijk voor dat u ’s avonds in bed ligt te malen, hierdoor wordt het lastig om goed in slaap te kunnen vallen. Ook zorgt het ervoor dat u minder diep slaapt. Er zijn verschillende oefeningen die u kunt doen om ontspannen in uw bed te liggen waardoor u sneller in slaap valt en gedurende de nacht beter slaapt.
  • Maak voor u gaat slapen geen gebruik meer van uw mobiele telefoon of laptop. Doet u dit wel, zorg er dan in ieder geval voor dat het blauwe licht van uw smartphone of laptop is uitgeschakeld. Dit kan met behulp van een app of programma. Het blauwe licht zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine wordt geblokkeerd waardoor het lastiger wordt om in slaap te vallen.
  • Drink geen cafeïne houdende dranken in de avond, cafeïne zorgt ervoor dat u wakker blijft. Drink ook geen alcohol in de periode voordat u gaat slapen. Alcohol heeft een nadelig effect op de slaapkwaliteit.
  • Besteed aandacht aan uw slaapomgeving. Zorg ervoor dat uw slaapkamer donker en koel is, zo’n 18 graden Celsius is de beste temperatuur. Frisse lucht en een donkere omgeving hebben een grote invloed op uw slaapkwaliteit.
  • Kom zoveel mogelijk in aanraking met daglicht. Daglicht is goed voor ons energieniveau gedurende de dag, maar ook voor de nachtrust. Het is belangrijk om minimaal een uur per dag buiten te zijn om onze slaapkwaliteit te verbeteren.
  • Beperk het aantal suikers en koolhydraten in uw voedingspatroon. Suikers zorgen voor cortisol pieken, dit is een stresshormoon dat uw slaapkwaliteit negatief kan beïnvloeden.
  • Snooze niet. Wanneer u wakker wordt van de wekker en op de snoozeknop drukt is de kans groot dat u weer in slaap valt. Mogelijk doet u dit meerdere keren in de ochtend. De kleine stukjes slaap verstoren het natuurlijke proces van het lichaam en zorgen ervoor dat we ons overdag vermoeid voelen.
  • Er zijn diverse voedingssupplementen die kunnen bijdragen aan uw slaapkwaliteit, zoals melatonine en magnesium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *