fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
,
11 juni 2018

Van suikerverbrander naar vetverbrander

Ons voedingspatroon is in de loop der jaren enorm veranderd. Vele jaren geleden werden er veelal groenten, noten, fruit en vlees gegeten door de mens. Deze producten bevatten veel eiwitten en maar weinig suikers en koolhydraten. Tegenwoordig worden juist veel koolhydraten en producten met suikers gegeten. Dit heeft tot gevolg dat velen van ons suikerverbranders zijn geworden. Wanneer je een suikerverbrander bent, dan gebruikt je lichaam vooral suiker als bron voor energie. Voor een suikerverbrander is het erg lastig om af te vallen. Wanneer je wilt afvallen, vraagt het lichaam juist om zoet en koolhydraten. Het lichaam zal niet zomaar overschakelen op vetverbranding, het slaat in veel gevallen juist meer vet op. Om wel te kunnen afvallen moet je ervoor zorgen dat je een vetverbrander wordt.

Ben jij een suikerverbrander?

Herken jij jezelf in de onderstaande punten, dan ben jij een echte suikerverbrander:

  • Na de maaltijd heb je snel weer trek en je hebt vaak de behoefte aan iets zoets;
  • Eet je niet op tijd, dan krijg je hoofdpijn;
  • Enige tijd na de maaltijd verlies je je concentratie;
  • Voor het sporten moet je altijd eerst wat koolhydraten eten.

Het lichaam van een suikerverbrander vraagt om zoet en koolhydraten. Je denkt hierdoor veel aan eten en door hier aan toe te geven zal afvallen ook erg lastig worden. Suikers en koolhydraten geven het lichaam slechts energie op de korte termijn. Het lichaam van een suikerverbrander is steeds bezig met een proces van verbranden. Het lichaam kan het verbranden van suiker als stress ervaren, waardoor jij ook stress ervaart. Dit heeft natuurlijk ook overige negatieve gevolgen. Veel suikers en koolhydraten zorgen ervoor dat het lichaam niet overschakelt op het verbranden van de vetreserves. Vetten worden niet als bron van energie gebruikt. Om ervoor te zorgen dat het lichaam vet gaat verbranden, moeten we dat het lichaam opnieuw leren.

Word een vetverbrander

Het worden van een vetverbrander brengt vele voordelen met zich mee, zowel voor je gewicht als voor je gezondheid. Een vetverbrander word je, door je lichaam te laten overschakelen op het verbranden van vetten. Om dit te bewerkstelligen moet je minder suikers eten en juist meer vetten. Van groot belang is wel dat je gezonde vetten eet. Producten die gezonde vetten bevatten zijn onder andere noten, vette vis, olie en avocado. Koolhydraten kun je blijven eten, maar kies dan wel voor trage koolhydraten die veel vezels bevatten. Producten die langzame koolhydraten leveren zijn onder andere volkoren producten zoals volkoren pasta, volkoren brood en zilvervliesrijst. Door het lichaam opnieuw stap voor stap te leren om vetten als bron van energie te gebruiken, zal je merken dat je steeds minder trek begint te krijgen in zoetstoffen. Als het lichaam omschakelt van suikerverbranding naar vetverbranding zal dit gezondheidsvoordelen opleveren en val je af zonder te diëten. Kun je drie uur zonder eten, heeft het overslaan van een maaltijd geen hevige invloed, kun je sporten zonder vooraf koolhydraten te eten en heb je (bijna) nooit last van hoofdpijn? Dan weet je dat je lichaam is omgeschakeld naar vetverbrander.

Lees ook
Goede voeding voor gezonde ogenOns voedingspatroon is in de loop der jaren enorm veranderd.Lees verder pijl