fbpx

Heeft u de Online Health Check al gedaan?

Met de Online Health Check weet je welke voedingssupplementen voor jou persoonlijk relevant zijn.

Perfect Health, Weet wat je nodig hebt

Start nu de Online Health Check
Gezondheid

Testosteron

23 november 2021
Testosteron | Perfect Health

Testosteron is een belangrijk geslachtshormoon bij mannen. Het hormoon wordt gevormd in de bijnieren vanuit cholesterol en daarnaast vindt een deel van de productie plaats in de teelballen. Testosteron is een mannelijk hormoon maar ook vrouwen beschikken over testosteron, dit betreft wel een kleinere hoeveelheid. Het hormoon is van grote invloed op de ontwikkeling van geslachtskenmerken bij opgroeiende jongens. Het testosteronniveau neemt in de pubertijd dan ook snel toe. Op volwassen leeftijd is testosteron onder andere nodig voor het versterken van de botten, het in stand houden van de spiermassa, gezonde hersenen en prostaat. Tevens zorgt het hormoon voor vetregulatie en vetopslag in het lichaam. Na de pubertijd daalt de testosteronspiegel zeer geleidelijk en vanaf een leeftijd van 40 jaar wat sneller. Het testosterongehalte is bij een leeftijd van 75 jaar gemiddeld nog 65%. Bij sommige mannen is de daling sterker en dit kan tot verschillende klachten leiden.

Oorzaken van en klachten door een testosterontekort

Een testosterontekort ontstaat wanneer de zaadballen minder testosteron kunnen produceren dan noodzakelijk is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Geleidelijke afname na de pubertijd en vanaf het veertigste levensjaar is een natuurlijk proces. Snellere afname kan worden veroorzaakt door onder andere overgewicht. Vetcellen maken uit testosteron het vrouwelijke hormoon oestrogeen aan. Dit heeft een remmende werking op de aanmaak van testosteron en zorgt hierdoor voor daling van het testosteronniveau. Ook langdurige stress kan zorgen voor het dalen van het testosterongehalte.

Bij verlaging van het testosterongehalte als gevolg van veroudering of andere oorzaken kunnen diverse ongemakken optreden. Dit kan onder andere zorgen voor afname van lichamelijke energie en vermoeidheid, afname van spiermassa en spierkracht, vermindering van lichaamsbeharing, mentale klachten, meer botontkalking, verhoogde kans op hart- en vaatziekten en afname van het libido.

Testosteron op peil houden

Met onder andere de juiste voeding en voldoende slaap kun je je testosteron waarden positief beïnvloeden en op peil houden. Zorg voor voldoende gezonde en gevarieerde voeding waarbij je ook voldoende gezonde vetten binnenkrijgt. Dagelijkse inname van vetten uit zuivel, vette vis, noten, avocado en vlees zijn van gunstige invloed op het testosteron niveau. Daarnaast is het belangrijk om te matigen met alcohol en voldoende te slapen en te bewegen. Sporten stimuleert de aanmaak van testosteron. Dit geldt echter niet voor duursporten maar wel voor krachttraining.