fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
7 maart 2020

Vegan, wat houdt het precies in?

Vegan

Steeds meer mensen kiezen ervoor om als veganist door het leven te gaan. Een vegan oftwel veganist eet geen dierlijke producten. Het verschil met een vegetariër is dat een vegan ook geen dierlijke producten zoals kaas, melk, eieren en honing eet en een vegetariër wel. Daarnaast maken vegans ook geen gebruik van producten waar dierlijke producten in zijn verwerkt of die op dieren zijn getest, zoals kleding of verzorgingsproducten. Waar veganistisch oftewel plantaardig eten voorheen een nogal stoffig en geitenwollensokken imago had, is daar nu zeker geen sprake meer van. Er is steeds meer aandacht en promotie voor plantaardig eten waardoor mensen steeds bewuster worden van het dierenleed en de milieuproblemen die de vleesindustrie met zich meebrengt en de gezondheidsvoordelen die een plantaardig dieet biedt. Zo werd vorig jaar de Netflix-documentaire ‘The Game Changers’ gelanceerd die veel mensen heeft geïnspireerd om veganist te worden. In deze documentaire vertellen bekende topatleten die zijn overgestapt op een vegan lifestyle hoe sterk hun lichaam is geworden en hierin wordt onderbouwd met wetenschappelijke bronnen hoe goed een plantaardig dieet voor men is.

De gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet

Wanneer u kiest voor een veganistisch voedingspatroon waarbij u vlees en dierlijke producten laat staan, zal u automatisch meer van andere voedingssoorten gaan eten. Kies daarbij voor zoveel mogelijk pure voeding die bestaat uit groenten, fruit, volle granen, noten, zaden en bonen. Dit soort voeding bevat veel gunstige voedingsstoffen zoals meer vezels, antioxidanten en plantenstoffen zoals de bioflavonoïden rutine, citrine en quercitine die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen en andere gunstige effecten met zich meebrengen. Ook bevatten die voedingsmiddelen meer vitamines zoals vitamine A, C en E en ook meer kalium, magnesium en foliumzuur. Daarnaast is plantaardig eten in veel gevallen gezonder dan het dierlijke alternatief. Plantaardige vetten zijn vaker onverzadigd in tegenstelling tot dierlijke vetten die vaak verzadigd zijn. Onverzadigde vetten komen voor in noten, avocado en plantaardige oliën zoals olijfolie, lijnzaadolie en zonnebloemolie. Onverzadigde vetten helpen het cholesterolgehalte laag te houden terwijl verzadigde vetten het cholesterol juist verhogen. Een te hoog cholesterol verhoogt de kans op hartaandoeningen en diabetes. Veel gezondheidsproblemen zijn in veel gevallen terug te leiden naar een ongezond eetpatroon met daarin veel verzadigde dierlijke vetten. Er wordt steeds meer bekend over het feit dat plantaardig eten het risico op gezondheidsproblemen verminderd.

Wist u dat wij mensen van origine helemaal geen vleeseter zijn? Wij zijn van origine planteneters! Het is dan ook niet gek dat er onze gezondheid wel vaart bij plantaardige voeding!

Vegan worden?

Steeds meer mensen zien in welke voordelen een plantaardig dieet met zich meebrengt. Het biedt vele voordelen voor de gezondheid en ook het feit dat de productie van vlees dierenleed veroorzaakt en bijdraagt aan klimaatverandering is voor velen een reden om minder vlees te eten of om vegetarisch of vegan te worden. Toch is het voor veel mensen een moeilijke en grote stap om geheel plantaardig te gaan eten. Er is echter steeds meer informatie en aandacht voor vegan eten en ook zijn er steeds meer vegan maaltijdopties in de supermarkten en vegan restaurants. Om te kunnen profiteren van de hiervoor genoemde voordelen van veganistisch eten is het wel belangrijk om kritisch naar uw voedingspatroon te kijken. Er is ook veganistisch ‘fastfood’ dat weinig voedingsstoffen bevat. Kies voor pure plantaardige en verrijkte voeding waarbij het belangrijk is dat u voldoende vitamine B12, ijzer, jodium en calcium binnenkrijgt. Om ervoor te zorgen dat u geen tekorten krijgt kunt u ook supplementen innemen die hierin voorzien. Wilt u niet (geheel) veganistisch gaan eten maar wilt u wel profiteren van de verschillende gezondheidsvoordelen hiervan? Kies dan naast een gezond voedingspatroon voor supplementen met plantenextracten zoals de Advanced Antioxidant Support van Perfect Health.

Lees ook
Het effect van koffie op de gezondheidSteeds meer mensen kiezen ervoor om als veganist door het leven te gaan.Lees verder pijl