10% korting ontvangen?
15% korting op Q10 Ubiquinol t/m 6 maart. CODE: Q15 (n.v.t. op herhaalservice & voordeelverpakkingen)
Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Vitamine B5

vitamine B5 Blog PH

Wat is vitamine B5?

Vitamine B5 wordt ook wel pantotheenzuur genoemd en is één van de 8 B-vitaminen die samen deel uitmaken van het vitamine B-complex. Alle B-vitaminen helpen het lichaam om koolhydraten in voedsel om te zetten in brandstof dat het lichaam nodig heeft om energie te produceren. Daarnaast spelen de vitaminen een rol bij de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten in het lichaam. Vitamine B5 is daarbij ook essentieel bij het produceren van de rode bloedcellen en (bijnierschorshormonen) en is belangrijk voor een gezond spijsverteringsstelsel.

Wat doet vitamine B5?

Vitamine B5 speelt zoals hiervoor genoemd een belangrijke rol bij de opbouw en afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het draagt hierdoor bij aan de energievoorziening in het lichaam. Verder is het belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, steroïdehormonen en neurotransmitters die ervoor zorgen dat zenuwcellen in het lichaam met elkaar kunnen communiceren. Daarnaast ondersteunt vitamine B5 in stresssituaties, draagt het bij aan de fitheid en kan het helpen bij vermoeidheid. Een ernstig of langdurig tekort aan vitamine B5 kan zorgen voor een branderig of pijnlijk gevoel in de voeten.

Waar komt vitamine B5 in voor?

Vitamine B5 komt voor in diverse soorten voedingsmiddelen waaronder vlees, vis, eieren, melkproducten, groenten en fruit. De beste voedingsbronnen voor vitamine B5 zijn orgaanvlees zoals lever en nieren, eend, kip, kalkoen, kreeft, zalm, aardappelen, eigeel, broccoli, bloemkool, tomaten, peulvruchten, linzen, spliterwten, volkoren brood en granen en tarwekiemen. Vitamine B5 is net als de andere B-vitamines wateroplosbaar. Groenten met deze vitamine kookt u bij voorkeur in weinig water en snijdt u daarom niet in te kleine stukken omdat de vitamine anders verloren gaat.

Voor de inname van vitamine B5 is geen bovengrens vastgesteld. Nadelige effecten van een te hoge vitamine B5 inname zijn zeer zeldzaam. Slechts bij een uitzonderlijke hoge hoeveelheid kan diarree optreden. Belangrijk is dat men voldoende vitamine B5 binnenkrijgt. Hier zorgt men voor door voldoende gevarieerd te eten waarbij de inname van vitamine B5 met behulp van voedingssupplementen kan worden aangevuld.

Advies nodig over een gezonde weerstand?

Onze gezondheidsadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven je advies op maat.

Tags

Bericht delen

Weten welke supplementen je nodig hebt?

Doe de Gratis Online Vitaminen Check en kom er achter welke supplementen jij goed kan gebruiken.

Hoe gezond ben je nou echt?

Doe de Bloed Health Check en kom er achter welke supplementen je gezondheid kunnen ondersteunen.

Hoe gezond zijn jouw darmen?

Doe de Darm Health Check en kom er achter welke supplementen je darmen kunnen ondersteunen.

Lees ook

Het belang van Curcuma
Zijn hoge doseringen in voedingssupplementen veilig?
Supplementen kopen: waar moet je op letten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks informatie en advies over voeding en supplementen.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.