fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
12 juli 2020

Voeding en de huid

Voeding en huid | Perfect Health

Algemeen bekend is dat een gezond eet- en leefpatroon bijdraagt aan een goede gezondheid. Echter hebben de voedingsmiddelen die we binnenkrijgen niet enkel effect op onze algehele gezondheid maar zijn deze ook van invloed op de gezondheid van onze huid. Er wordt dan ook niet voor niets gezegd: ‘een mooie huid, komt van binnenuit’. De huid is als het ware een uiterlijke indicator van de innerlijke gezondheid. Huidproblemen zijn vaak het gevolg van een disbalans aan minarelen of oxidatieve stress in het lichaam. In die gevallen is dit niet op te lossen door middel van verzorgende crèmes of lotions, omdat deze eventuele tekorten aan voedingsstoffen of een verstoring in het lichaam niet oplossen. De juiste voedingsstoffen kunnen dan helpen aan het verkrijgen of behoud van een gezonde huid.

Voedingsstoffen die bijdragen aan een gezonde huid

De voedingsstoffen die je binnenkrijgt zijn van invloed op de huid. Er zijn verschillende soorten voedingsmiddelen die kunnen bijdragen aan een mooie en zuivere huid dankzij de stoffen die ze bevatten. Hieronder lees je welke voedingstoffen en middelen bijdragen aan een gezonde huid.

Water
Voldoende water drinken is van groot belang voor een gezonde huid. Het lichaam heeft water nodig om de organen, cellen en weefsels en dus ook de huid te hydrateren. Daarnaast verwijdert water afvalstoffen uit het lichaam. Aangeraden wordt om minimaal twee liter water per dag te drinken.

Omega 3
Omega 3 is een meervoudig onverzadigd vetzuur die o.a. het vetzuur DHA bevat. DHA is erg goed voor de huid, het is namelijk van belang voor de huidstructuur. Omdat onze huid voor een groot deel uit celmembranen bestaat zijn de juiste voedingstoffen van belang. DHA helpt mee om deze membranen gezond te houden. Gezonde celmembranen leiden tot een zachte, vochtrijke, soepele en gave huid.

Antioxidanten
Antioxidantrijke voeding beschermt het lichaam tegen de vrije radicalen die schade kunnen aanbrengen in het lichaam. Zo beschermen zij bijvoorbeeld tegen Uv-straling en op die manier tegen huidveroudering. Voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten zijn onder anderen broccoli, spinazie, blauwe bessen, vijgen, wortels en groene thee.

Bètacaroteen
Bètacaroteen is een provitamine die door het lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Bètacaroteen draagt bij aan een gezonde huid doordat het beschermt tegen Uv-straling, het zorgt voor de aanmaak van nieuwe huidcellen en heeft een stimulerende werking op de productie van collageen dat zorgt voor versteviging van de huid. Bètacaroteen komt voor in groene (blad)groenten zoals spinazie, broccoli en selderij maar ook in wortelen, mandarijnen, mango’s, pompoen en zoete aardappel komt de stof voor.

Voedingsstoffen die ongezond zijn voor de huid

Er zijn ook diverse voedingsmiddelen die ongezond zijn voor onze huid en deze kunnen aantasten. Voor een gezonde huid is het daarom van belang om deze voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden. Voedingsmiddelen die ongezond zijn voor de huid zijn onder andere verzadigde en transvetten in bewerkte voeding. Deze kunnen oxidatieve schade creëren en hierdoor bijdragen aan huidveroudering. Ook suikers kan men het best vermijden voor een gezonde huid. Suiker kan het immuunsysteem verzwakken wat kan resulteren in een slechte huid. Daarnaast breekt suiker collageen af. Collageen zorgt voor een stevige huid, wanneer collageen wordt afgebroken door suiker kan dit zorgen voor vroegtijdige veroudering van de huid.

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortDe juiste voedingsstoffen zijn van groot belang voor onze huid. Lees er alles over!Lees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.