fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
11 maart 2021

Zaken die zorgen voor stress in ons lichaam

Stress in het lichaam | Blog | Perfect Health

Stress ontstaat als aanpassingsreactie op een fysieke of psychische bedreiging. Door de spanning komt het lichaam in actie en wordt het vluchtmechanisme geactiveerd. Door de hersenen worden de stimulerende stresshormonen adrenaline en cortisol uitgescheiden waardoor het hart sneller gaat kloppen, er extra bloed naar bepaalde organen stroomt en de bloeddruk stijgt, de spieren zich aanpassen en de zintuigen verscherpen. Stress is een natuurlijke reactie die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Wanneer er het lichaam echter te vaak of langdurig stress ervaart kan dit nadelige gevolgen hebben en leiden tot lichamelijke of psychische klachten. Om onnodige stress zoveel mogelijk te beperken is het van belang om je er bewust van te zijn aan welke stressoren we allemaal onderhevig zijn.

Stressoren en oxidatieve stress

Er zijn diverse oorzaken die kunnen leiden tot stress in het lichaam. Een welbekende oorzaak van stress is druk die wordt opgelegd door ons werk, druk die we onszelf op welke manier dan ook opleggen en ook een tekort aan ontspanning en slaap kan leiden tot stress. Daarnaast zijn er verschillende leefstijl factoren en externe factoren die kunnen leiden tot oxidatieve stress. Oxidatieve stress ontstaat door een teveel aan vrije radicalen waardoor gezonde weefsels en cellen in het lichaam beschadigen. Dit leidt tot ontstekingen die op hun beurt weer leiden tot oxidatieve stress. Als gevolg hiervan bestaat een grote kans op snellere lichaamsveroudering met alle gevolgen van dien.

Het lichaam staat continu bloot aan verschillende stressoren die kunnen leiden tot een overschot aan vrije radicalen met alle gevolgen van dien. Voorbeelden van deze stressoren zijn onder andere:

  • Een teveel aan bewerkte voeding en frisdranken waar tegenwoordig steeds meer schadelijke stoffen zijn toegevoegd waaronder suikers, transvetten, hormonen, conserveringsmiddelen, antibiotica enzovoorts.
  • Inname van medicatie voorzien van lichaamsvreemde chemische stoffen die toxisch zijn voor het lichaam
  • Tabaksrook en alcohol
  • Milieuvervuiling en blootstelling aan straling
  • Te weinig beweging of juist zware lichamelijke inspanning en overbelasting
  • Zorgen maken
  • Blootstelling prikkels, zoals aan smartphones

Het risico op oxidatieve stress ligt dus dagelijks op de loer. De één is er meer onderhevig aan dan de ander, maar we hebben er allemaal mee te maken. Antioxidanten helpen het lichaam te beschermen, doordat ze vrije radicalen neutraliseren en zo oxidatieve stress tegen gaan.

Bescherm jezelf tegen stress

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, is stress niet alleen maar gerelateerd aan (werk)druk. We zijn in grote mate onderhevig aan vele zaken die leiden tot stress. Het is ten eerste belangrijk om je hier bewust van te zijn, vervolgens kun je verschillende maatregelen nemen om je te wapenen tegen deze stressoren en uiteindelijke stress die tot uiteenlopende klachten kan leiden.

Een gezonde leefstijl
Het zoveel mogelijk beperken van ongezonde stress begint bij een gezonde leefstijl. Kies voor gezonde en het liefst onbewerkte voeding voorzien van voldoende antioxidanten. Probeer suikers zoveel mogelijk te vermijden zodat je lichaam zo min mogelijk schadelijke stoffen binnenkrijgt. Dit is ook een uitstekende manier om jouw neurotransmitterspiegel terug in balans te brengen, hier zullen we zo meer over vertellen.
Rook niet, beperk inname van alcohol en voorkom contact met straling. Bij een gezonde leefstijl horen natuurlijk ook voldoende beweging en voldoende slaap. Een slechte nachtrust kan zorgen voor stress en stress kan vervolgens weer leiden tot een slechte nachtrust. Zorg daarom voor een vaste bedtijd, vermijd cafeïne en alcohol in de avond en weer elektrische apparaten uit de slaapkamer waardoor je zorgt voor een betere nachtrust.

Zorg voor een gezond brein
Stress kan leiden tot een sterke ontregeling van de belangrijke neurotransmitters en ontregelen van neurotransmitters kan vervolgens ook weer leiden tot stress. Neurotransmitters worden ook wel onze brein- of gelukshormonen genoemd, het zijn de belangrijke stoffen die ervoor zorgen dat de hersenen (zenuwcellen) hun werk kunnen doen. Communicatie tussen de miljoenen cellen in de hersenen verloopt via deze signaalstoffen. Belangrijke neurotransmitters zijn dopamine serotonine en acetylcholine. Eén van de taken van het brein is dat we ons goed voelen. Wanneer sprake is van disbalans in onze gelukshormonen als gevolg van stress, kan dit tot uiteenlopende klachten leiden. Het is dus ontzettend belangrijk om ons brein gezond te houden. Onbewerkte en gezonde voeding zoals hiervoor is besproken is van groot belang voor een gezond brein. Daarnaast is het belangrijk om voldoende water te drinken en kunnen supplementen, met daarin de juiste voedingstoffen, een gezond brein ondersteunen.

Zorg voor ontspanning
Naast een gezonde levensstijl en voldoende beweging is ook ontspanning belangrijk om jezelf te beschermen tegen stress. Ontspanning kan op vele manieren; ga de natuur in, lees een boek of kom volledig tot rust in een warm bad. Om nog beter te kunnen ontspannen raden wij mediatie aan, een aandacht training waarbij je je aandacht naar het moment brengt en zorgt voor meer rust in je hoofd en een betere connectie tussen het brein en het lichaam. Op deze manier kunnen stresshormonen in het lichaam worden verlaagd en zul je positieve effecten zoals meer ontspanning en balans ervaren.

Een positieve mindset
Negatieve gedachten kunnen leiden tot stress en kunnen iemand letterlijk ziek maken. Verminderen van stress kan door negatieve gedachten te stoppen te kiezen voor een positieve mindset. De eerste stap daarbij is het herkennen van je negatieve gedachten en hier bewust stil bij te staan. Vervolgens kun je deze stap voor stap ombuigen tot positieve gedachten. Uiteindelijk ontstaat er een nieuw en positiever denk patroon en zul je steeds minder stress ervaren. Daarbij is het ook van groot belang om zoveel mogelijk plezier te maken. We zeggen niet voor niets: lachen is gezond!

Lees ook
Het effect van koffie op de gezondheidEr zijn diverse oorzaken die kunnen leiden tot stress in het lichaam.Lees verder pijl