10% korting ontvangen?
15% korting op Q10 Ubiquinol t/m 6 maart. CODE: Q15 (n.v.t. op herhaalservice & voordeelverpakkingen)
Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Energiebehoefte

Energiebehoefte

Ieder lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren. De energiebehoefte is de hoeveelheid energie die we dagelijks nodig hebben uit voeding die wordt uitgedrukt in calorieën.

De totale energiebehoefte verschilt per persoon. Waar in het verleden de energiebehoefte gemiddeld werd vastgesteld op basis van geslacht en leeftijdscategorie, wordt in de voedingsnormen van de Gezondheidsraad nu ook rekening gehouden met de gemiddelde dagelijkse lichamelijke activiteit van een persoon [1].

Onderwerpen in dit artikel:

  • De energiebehoefte vaststellen
  • Koolhydraten, eiwitten en vetten
  • Vitaminen en mineralen

De energiebehoefte vaststellen

De energiebehoefte kan worden vastgesteld aan de hand van meerdere factoren. Zowel geslacht als leeftijd spelen hierin een rol. Mannen gebruiken bij dezelfde hoeveelheid inspanning meer energie dan vrouwen, dit komt doordat ze verhoudingsgewijs beschikken over meer spierweefsel. Daarnaast wordt de energiebehoefte naarmate we ouder worden kleiner. Een belangrijk onderdeel om de energiebehoefte vast te stellen is de mate van activiteit, daarvoor zijn 4 verschillende PAL-waardes opgesteld (physical activity level).
Deze 4 waardes zijn: licht actief, matig actief, actief en zeer actief.

Over het algemeen geldt dat hoe actiever je bent, hoe meer energie het lichaam verbruikt en hoe hoger de energiebehoefte is. In geval van een zitten beroep waarbij je weinig beweegt, met het openbaar vervoer of de auto naar werk gaat en in je vrije tijd niet fietst, wandelt of sport, is sprake van een licht actief activiteitenpatroon (1,4 PAL).

Beweeg je dagelijks 1 tot 2 uur door te fietsen, wandelen of te sporten dan ben je matig actief (1,6 PAL).
Wanneer je dagelijks 2 uur beweegt waarvan je ook een uur intensief van sport, dan is sprake van een actief patroon (1,8 PAL). Je bent zeer actief bij fysiek inspannend werk, veel beweging in je vrije tijd waaronder intensief sporten (2,0 PAL).

In welke gemiddelde energiebehoeftes het voedingspatroon resulteert, zie je in onderstaande tabellen.

Mannen

Vrouwen

Bron: Gezondheidsraad

Koolhydraten, eiwitten en vetten

De energiebehoefte is de hoeveelheid energie die we dagelijks uit voedsel nodig hebben. Deze energie bestaat uit de voedingsstoffen die kunnen worden onderverdeeld in koolhydraten, vetten en eiwitten die dienen als brandstoffen en bouwstoffen. Brandstoffen in voeding leveren energie en bouwstoffen heeft het lichaam nodig voor groei, ontwikkeling en herstel.

Koolhydraten dienen vooral als brandstof, maar kunnen ook worden gebruikt als bouwstof en worden opgeslagen als reservestof. Eiwitten dienen voornamelijk als bouwstof maar kan het lichaam ook als brandstof gebruiken. Eiwitten kunnen niet als reservestof worden opgeslagen. Vetten dienen vooral als brandstof en reservestof.

Triple MagnesiumCombinatie beste (organische) vormen magnesiumExtra hoog gedoseerd Met gepatenteerd magnesium bisglycinaat (Albion®) & zee magnesium (Aquamin™)Verrijkt met taurine voor optimale opnameNu bestellen arrow right arrow right
Active B12Beste vorm van B12 in hoge dosering Gecombineerd met gepatenteerd foliumzuur (Quatrefolic®)Helpt bij vermindering vermoeidheid en futloosheidGoed voor meer energie en immuunsysteemNu bestellen arrow right arrow right

Vitaminen en mineralen

Naast brandstoffen en bouwstoffen bevatten voedingstoffen ook vitaminen en mineralen die in het lichaam de functie van beschermende en bouwstof vervullen. Diverse vitaminen en mineralen zijn ook van groot belang omdat deze ervoor zorgen dat energie vrijgemaakt wordt uit voeding en in het lichaam.

Essentieel voor het omzetten van voeding in energie zijn B-vitaminen. Daarnaast is ijzer een essentieel mineraal dat nodig is voor de vorming van rode bloedcellen die zuurstof naar de cellen vervoeren en op deze wijze bijdraagt aan de energieproductie. Ook magnesium, calcium en fosfor zorgen ervoor dat energie kan worden vrijgemaakt uit de koolhydraten, vetten en eiwitten die we uit onze voeding binnenkrijgen.

B Active ComplexBiologisch actieve B vitaminenGoed voor energiehuishouding en extra energieGoed voor zenuwstelsel en immuunsysteemGoed voor geheugen, concentratie en geestelijke veerkrachtGoed voor huid, haren en nagelsNu bestellen arrow right arrow right
Stress Relief ComplexOndersteunt het lichaam in periodes van stress en vermoeidheidGoed voor geestelijke balans en nachtrustOpbeurend en rustgevendASHWAGANDA KSM-66 en RHODIOLANu bestellen arrow right arrow right

Tot slot

De voedingsnormen die de Gezondheidsraad hanteert zijn gemiddelde richtlijnen voor de energiebehoefte voor verschillende categorieën personen. De individuele energiebehoefte kan per persoon verschillen en naast factoren als leeftijd, geslacht en lichamelijke activiteit ook afhangen van factoren zoals stofwisseling, spiermassa en andere gezondheidsfactoren. Naast de hoeveelheid energie zijn ook het type voedingsstoffen van belang. Zorg altijd voor een gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon dat bestaat uit gezonde voeding voorzien van koolhydraten, vetten en eiwitten en vitaminen en mineralen. Een gezond voedingspatroon kan worden ondersteunt met suppletie van vitaminen en mineralen die bijdragen aan het vrijmaken van energie in ons lichaam..

Referenties

  1. Advies Voedingsnormen voor energie | Advies | Gezondheidsraad

Advies nodig over energiebehoefte?

Onze gezondheidsadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven je advies op maat.

Tags

Bericht delen

Weten welke supplementen je nodig hebt?

Doe de Gratis Online Vitaminen Check en kom er achter welke supplementen jij goed kan gebruiken.

Hoe gezond ben je nou echt?

Doe de Bloed Health Check en kom er achter welke supplementen je gezondheid kunnen ondersteunen.

Hoe gezond zijn jouw darmen?

Doe de Darm Health Check en kom er achter welke supplementen je darmen kunnen ondersteunen.

Lees ook

Het belang van Curcuma
Zijn hoge doseringen in voedingssupplementen veilig?
Supplementen kopen: waar moet je op letten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks informatie en advies over voeding en supplementen.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.