10% korting ontvangen?
15% korting op Q10 Ubiquinol t/m 6 maart. CODE: Q15 (n.v.t. op herhaalservice & voordeelverpakkingen)
Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Hoe kom je af van een futloos gevoel?

Futloos gevoel

Lukt het je in de ochtend maar moeilijk om uit bed te komen, heb je gedurende de dag weinig energie, last van een zwaar lichaam, vermoeidheid en aan het einde van de dag nergens zin in? Dan spreken we van een futloos of lusteloos gevoel. Dit gevoel gaat gepaard met weinig energie, een gevoel van vermoeidheid en uitputting en vaak ook en gebrek aan levenslust.

Een futloos gevoel is ontzettend vervelend, het zorgt ervoor dat je moe bent en je niet op je dagelijkse bezigheden kunt concentreren maar ook dat je niet volop kunt genieten van het leven. Gelukkig is daar wat aan te doen. Een futloos gevoel kan meerdere oorzaken hebben. Het is daarom van belang de onderliggende oorzaak te achterhalen. In deze blog bespreken we wat een futloos gevoel kan veroorzaken en wat je hieraan kunt doen.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Oorzaken van een futloos gevoel
  • Een futloos gevoel aanpakken

Oorzaken van een futloos gevoel

Een futloos gevoel kan fysieke maar ook mentale oorzaken hebben. Fysieke oorzaken kunnen te maken hebben met een tekort aan slaap, hormonale disbalans, een ongezonde leefstijl en voedingstekorten. Mentale oorzaken voor een futloos gevoel kunnen te maken hebben met stress, angsten of andere psychische problemen. Deze verschillende oorzaken kunnen zich uiten in diverse symptomen die afzonderlijk of gezamenlijk kunnen worden omschreven als een futloos gevoel. Je hebt nergens meer zin in, bent vermoeid, hebt concentratieproblemen, bent niet productief, je voelt je zwak en kan je ook somber voelen.

Voel je je eens een dagje futloos, dan is er waarschijnlijk niet aan de hand. Houdt een futloos gevoel langer aan, dan is het van belang om hier iets aan te doen.

Een futloos gevoel aanpakken

Wil je af van een futloos gevoel en meer energie? Dan is het van belang om te zorgen voor een gezonde leefstijl met voldoende nachtrust, beweging, ontspanning, zo min mogelijk stress en het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen door middel van gezonde voeding en voedingssupplementen.  

Zorg voor een goede nachtrust

Een veelvoorkomende oorzaak voor een futloos gevoel is slechte slaap. Het lichaam heeft een goede nachtrust nodig om gedurende de nacht herstelprocessen uit te voeren. Wanneer je niet voldoende slaapt of niet goed slaapt, dan krijgt het lichaam onvoldoende rust om te herstellen en dit kan leiden tot een futloos gevoel. Zorg daarom voor een goede nachtrust. Een gebrek aan slaap kan meerdere oorzaken hebben. Reflecteer op de oorzaak en pak deze aan. Daarnaast zijn er een aantal tips die kunnen helpen om sneller in slaap te komen en beter te slapen.

Allereerst kan een regelmatig slaapschema helpen waarbij je iedere avond rond de zelfde tijd naar bed gaat en in de ochtend rond dezelfde tijd opstaat. Zorg daarnaast voor een donkere en koele slaapkamer en beperk het drinken van cafeïne houdende dranken, zware maaltijden en alcohol gedurende dag en zeker voor het slapengaan. Ook ontspanningstechnieken voor het slapengaan zoals ademhalingsoefeningen, meditatie of het lezen van een boek kunnen bijdragen aan een goede nachtrust.

Bewegen voor meer energie

Voel je je futloos, dan is bewegen waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt. Je blijft liever hangen op de bank of luieren in bed. Toch zorgt beweging voor een omgekeerd effect en kan beweging helpen om je minder of niet meer futloos te voelen. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen een positieve invloed heeft op het energieniveau [1][2].

Ontspan en verminder stress

Naast beweging is ook ontspanning van groot belang om je minder futloos te voelen. Daarmee bedoelen we zowel lichamelijke als geestelijke ontspanning. Stress is een veelvoorkomende oorzaak voor futloosheid en vermoeidheid [3]. Ontspanning helpt om beter met stress om te kunnen gaan maar geeft ook je lichaam en je geest rust. Ontspannen kan op allerlei manieren: door het lezen van een boek, een wandeling in de natuur of gewoon door een tijdje niks te doen en voor je uit te staren. Bouw voldoende ontspanningsmomenten in waardoor je minder snel leegloopt en meer energie zult hebben.

Gezonde voeding en de juiste voedingsstoffen        

Eén van de belangrijkste oorzaken voor een futloos gevoel is een slecht voedingspatroon en een tekort aan de juiste voedingsstoffen. Beweeg je voldoende, zorg je voor een goede nachtrust en ontspanning maar eet je ongezond en kampt je lichaam met tekorten, dan zul je je futloos en vermoeid blijven voelen.

Een tekort aan essentiële voedingstoffen zoals vitamine B12, vitamine D, ijzer, magnesium en omega-3 vetzuren kan leiden tot vermoeidheid en een futloos gevoel. Voorkom tekorten door een gezond en gevarieerd voedingspatroon dat bestaat uit voldoende groenten en fruit, eiwitten en gezonde vetten. Vermijd suikerrijke producten en geraffineerde koolhydraten die zorgen voor een suikerpiek met een grote dip als gevolg. Voedingssupplementen kunnen helpen tekorten te voorkomen maar ook op dagelijkse basis zorgen voor meer energie.

Wil je weten welke voedingsstoffen jij nodig hebt? Doe dan de gratis vitamine check van Perfect Health. Binnen 2 minuten krijg je advies welke supplementen jij nodig hebt. Dit doe je door vragen te beantwoorden die bestaan uit 4 onderdelen.

Doe de Online Vitaminen CheckGratis leefstijl analyseBinnen 2 uur de uitslagNAAR ONLINE VITAMINEN CHECK arrow right arrow right

Tot slot

Wanneer een futloos gevoel of vermoeidheid langere tijd aanhoudt is dit ontzettend vervelend. Het is belangrijk om dit gevoel serieus te nemen en op zoek te gaan naar de onderliggende oorzaak. Een futloos gevoel voorkom je in de meeste gevallen door middel van een gezonde leefstijl. Pas bovenstaande tips toe, leef en eet gezond en help je natuurlijke energie te activeren door het slikken van de juiste voedingssupplementen. 

Referenties

  1. A meta-meta-analysis of the effect of physical activity on depression and anxiety in non-clinical adult populations – PubMed (nih.gov)
  2. Physical activity and feelings of energy and fatigue: epidemiological evidence – PubMed (nih.gov)
  3. Stress and coping styles are associated with severe fatigue in medical students – PubMed (nih.gov)

Advies nodig over een futloos gevoel aanpakken?

Onze gezondheidsadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven je advies op maat.

Tags

Bericht delen

Weten welke supplementen je nodig hebt?

Doe de Gratis Online Vitaminen Check en kom er achter welke supplementen jij goed kan gebruiken.

Hoe gezond ben je nou echt?

Doe de Bloed Health Check en kom er achter welke supplementen je gezondheid kunnen ondersteunen.

Hoe gezond zijn jouw darmen?

Doe de Darm Health Check en kom er achter welke supplementen je darmen kunnen ondersteunen.

Lees ook

Het belang van Curcuma
Zijn hoge doseringen in voedingssupplementen veilig?
Supplementen kopen: waar moet je op letten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks informatie en advies over voeding en supplementen.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.