10% korting ontvangen?
15% korting op Q10 Ubiquinol t/m 6 maart. CODE: Q15 (n.v.t. op herhaalservice & voordeelverpakkingen)
Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Supplementen goed voor stress

Supplementen goed voor stress

Steeds meer mensen ervaren stress. Stress kan worden veroorzaakt worden door verschillende factoren in de werk- of privésituatie en is voor iedereen anders. Af en toe stress ervaren is geen probleem, maar wanneer je steeds vaker en langere perioden stress ervaart, is zeer risicovol voor de gezondheid.  Stress kan resulteren in slecht slapen, vermoeidheid, hoofdpijn en mogelijk zelfs leiden tot een burn-out en tot serieuze gezondheidsproblemen. Voor het verminderen van stress is een gezonde leefstijl voorzien van gezonde voeding, voldoende slaap, beweging en ontspanning van groot belang. Daarnaast kunnen ook de juiste voedingssupplementen bijdragen aan het helpen verminderen van stress. In deze blog vertellen we je meer over welke supplementen je door een stressvolle periode heen kunnen helpen.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Magnesium
  • Vitamine B5 en B12
  • Ashwaganda en Rhodiola
  • Vitamine C

Magnesium

Magnesium is een essentieel mineraal dat betrokken is bij belangrijke functies in het lichaam zoals het celdelingsproces, de normale werking van de zenuwen en spieren, het geheugen en het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast speelt magnesium een belangrijke rol bij stress en wordt dan ook niet voor niets het antistressmineraal genoemd. Het lichaam verbruikt in geval van stress meer magnesium dan normaal* waardoor de behoefte aan magnesium hoger wordt. Anderzijds maakt een tekort aan magnesium gevoeliger voor stress. Magnesium kan ook bijdragen aan een betere nachtrust*. In stressvolle periodes is aanvulling van magnesium dus gewenst. Er zijn verschillende soorten magnesiumsupplementen verkrijgbaar. Magnesiumbisglycinaat is de best opneembare vorm van magnesium*.

Vitamine B5 en B12

Vitamine B5 (pantotheenzuur) en B12 (cobalamine) zijn wateroplosbare vitaminen die deel uitmaken van de 8 B-vitaminen die samen het B-complex vormen. Bij stress komt adrenaline vrij, waarvoor vitamine B5 nodig is. Bij het regelmatig en langdurig ervaren van stress ontstaat een verhoogde behoefte aan vitamine B5. Daarnaast kan vitamine B5 ook helpen bij het versterken van de weerstand waardoor het lichaam beter opgewassen is tegen gevoelens van stress. Ook verbruikt het lichaam meer vitamine B12 in tijden van stress, vitamine B12 biedt onder andere ondersteuning bij het energieniveau en helpt het lichaam bij vermoeidheid en futloosheid*. Vitamine B5 en B12 supplementen kunnen in geval van stress een welkome aanvulling zijn. Gezamenlijk hebben vitamine B5 en B12 een versterkende werking op elkaar, kies daarom voor beide supplementen of een complex voorzien van zowel vitamine B5 als B12.

Doe de Online Vitaminen CheckGratis leefstijl analyseBinnen 2 uur de uitslagNAAR ONLINE VITAMINEN CHECK arrow right arrow right

Ashwaganda en Rhodiola

Ashwaganhda en Rhodiola zijn beide adaptogenen die zich kunnen aanpassen aan de behoeftes van ons lichaam, weerbaarder kunnen maken tegen stress en helpen bij vermoeidheid*.

Ashwaganda wordt bunnen de traditionele geneeskunde in India al eeuwenlang gebruikt, waaronder vanwege de positie invloed van het kruid bij stress. Ashwaganda maakt weerbaarder tegen fysieke en mentale stress en brengt tot rust*. Rhodiola wordt gebruikt om de weerbaarheid tegen oxidatieve stress te vergroten*. Daarnaast werkt het kruid stimulerend bij vermoeidheid en kan het bijdragen aan verbetering van de gemoedtoestand.

Ashwaganda en Rhodiola hebben ieder hun eigen werking maar kunnen ook samen goed worden gebruikt. Bij suppletie zorgt een combinatie van beide kruiden voor versterking van de positieve eigenschappen die weerbaarder maken tegen stress.

Vitamine C

Ook vitamine C is een supplement dat bij stress niet mag ontbreken. Vitamine C is een belangrijk antioxidant dat het negatieve effect van stress op het immuunsysteem kan verminderen. Vitamine C draagt bij tot het beschermen van cellen tegen oxidatieve stress en tot vermindering van vermoeidheid*. Bij stress verbruikt het lichaam extra antioxidanten waardoor aanvulling van vitamime C van groot belang is.

Tot slot

In periodes van stress is het van groot belang om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Zorg voor een gezond en gevarieerd eetpatroon, beweging en voldoende ontspanning. Stress is in de huidige maatschappij nooit helemaal te voorkomen. In periodes van stress kan het daarom zinvol zijn om de hiervoor genoemde supplementen te slikken om een stressvolle periode zo goed mogelijk door te komen. 

*gezondheidsclaim is lopende

Advies nodig over supplementen bij stress?

Onze gezondheidsadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven je advies op maat.

Tags

Bericht delen

Weten welke supplementen je nodig hebt?

Doe de Gratis Online Vitaminen Check en kom er achter welke supplementen jij goed kan gebruiken.

Hoe gezond ben je nou echt?

Doe de Bloed Health Check en kom er achter welke supplementen je gezondheid kunnen ondersteunen.

Hoe gezond zijn jouw darmen?

Doe de Darm Health Check en kom er achter welke supplementen je darmen kunnen ondersteunen.

Lees ook

Het belang van Curcuma
Zijn hoge doseringen in voedingssupplementen veilig?
Supplementen kopen: waar moet je op letten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks informatie en advies over voeding en supplementen.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.