10% korting ontvangen?
15% korting op Q10 Ubiquinol t/m 6 maart. CODE: Q15 (n.v.t. op herhaalservice & voordeelverpakkingen)
Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf 40,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Tips voor betere slaap

Slaap

Een goede slaap is essentieel voor een goede gezondheid. Gedurende de dag belast je je lichaam met fysieke en mentale inspanning. Daarvoor is herstel nodig. In je slaap hebben het lichaam en de hersenen de kans om te herstellen. Je spieren en cellen kunnen herstellen, emoties en informatie van de dag worden verwerkt, stress verlaagt en energie wordt in je slaap aangevuld. Toch lukt het niet iedereen om voldoende en goed te slapen. Een goede slaap is van verschillende factoren afhankelijk, en daar kun je zelf invloed op uitoefenen.

In dit artikel geven we je tips om toe te passen voor een goede nachtrust.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Voorbereiding voor het slapen gaan
  • Een regelmatig slaappatroon
  • Blootstelling aan daglicht
  • Slaap en voeding
  • Beweging

Voorbereiding voor het slapen gaan

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg minimaal een uur voor je van plan bent om te gaan slapen dat je tot rust komt. Je kunt in dat laatste uur je beter niet meer fysiek inspannen, eten of een scherm met blauw licht gebruiken. Blauw licht beïnvloedt de afgifte van melatonine en ook zorgen prikkels van beelden op je telefoon of televisie dat de hersenen alert blijven van alle indrukken. Dit zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt. In het laatste uur voor het slapengaan kun je een boek lezen, douchen of een bad nemen, journalen of praten met een partner of huisgenoot.

Een regelmatig slaappatroon

Ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op. Zorg er daarbij voor dat je 7 tot 9 uur slaap krijgt. Een regelmatig slaappatroon zorgt ervoor dat aan de hersenen op een vast tijdstip een signaal wordt afgegeven dat het tijd is om te gaan slapen. Dit zorgt ervoor dat je in de avond sneller in slaap valt en in de ochtend meer uitgerust wakker wordt.

Blootstelling aan daglicht

Voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht helpt bij het reguleren van het circadiane ritme. Dit is het natuurlijke ritme dat het lichaam vertelt wanneer het dag en nacht is. Ook kan blootstelling aan daglicht, voornamelijk in de ochtend, de melatonineproductie in de nacht bevorderen. Daarnaast zorgt blootstelling aan voldoende daglicht voor verbetering van de slaapkwaliteit.

Slaap en voeding

Er bestaat een nauwe relatie tussen slaap en voeding. Wat je gedurende de dag eet en drinkt kan van invloed zijn op je slaap. Het is aan te raden om geruime tijd voor het slapen te gaan geen zware maaltijd meer te eten. Dit kan er namelijk voor zorgen dat het inslapen moeilijker wordt. Een regelmatig eetpatroon is aan te raden omdat de bloedsuikerspiegel dan stabiel blijft, wat kan bijdragen aan een betere slaap. Cafeïne in bijvoorbeeld thee en koffie kunnen ook het vermogen om in slaap te vallen en de slaapkwaliteit beïnvloeden. Het wordt daarom aanbevolen om vanaf de (na)middag deze dranken te laten staan. Van alcohol kun je slaperig worden, maar alcohol beïnvloedt de slaapkwaliteit ook negatief. Vermijd of matig met alcohol en drink het in ieder geval niet voor het slapen gaan. Er zijn ook voedingsstoffen die de slaap kunnen bevorderen. Belangrijke voedingstoffen die kunnen bijdragen aan een goede slaap zijn melatonine, valeriaan, hop, 5-HTP, passiebloem en citroenmelisse.

Beweging

Regelmatige lichaamsbeweging kan bijdragen aan het reguleren van het circadiane ritme. Ook kan beweging ervoor zorgen dat het lichaam meer vermoeid raakt waardoor je makkelijker in slaap valt. Lichaamsbeweging kan bijdragen aan het verhogen van de tijd die je in de diepe slaap doorbrengt, die van belang is voor het herstellen van het lichaam. Indirect kan lichaamsbeweging ook bijdragen aan betere slaap omdat het kan zorgen voor het verbeteren van de stemming en verminderen van stress. Angst en stress kunnen leiden tot slaapproblemen. Stel intense lichaamsbeweging zoals sporten niet uit tot vlak voor het slapen gaan, dit kan er juist voor zorgen dat je minder snel in slaap valt door productie van adrenaline.

Tot slot

Voldoende slaap en de kwaliteit van je slaap zijn ontzettend belangrijk voor een gezond maar ook gelukkig leven. Haal het beste uit jouw slaap door het opbouwen van consistente slaapgewoonten in combinatie met een gezonde leefstijl.

Advies nodig over betere slaap?

Onze gezondheidsadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven je advies op maat.

Tags

Bericht delen

Weten welke supplementen je nodig hebt?

Doe de Gratis Online Vitaminen Check en kom er achter welke supplementen jij goed kan gebruiken.

Hoe gezond ben je nou echt?

Doe de Bloed Health Check en kom er achter welke supplementen je gezondheid kunnen ondersteunen.

Hoe gezond zijn jouw darmen?

Doe de Darm Health Check en kom er achter welke supplementen je darmen kunnen ondersteunen.

Lees ook

Het belang van Curcuma
Zijn hoge doseringen in voedingssupplementen veilig?
Supplementen kopen: waar moet je op letten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks informatie en advies over voeding en supplementen.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

10% korting

10% korting ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.