fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
18 februari 2020

Vitamine B12

Vitamine B12

Vitamine B12 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Het vitamine B-complex bestaat uit meerdere wateroplosbare vitamines, waaronder vitamine B12. Een andere benaming voor vitamine B12 is cobalamine. Vitamine B12 komt voor in verschillende vormen zoals methylcobalamine, hydroxycobalamine en cyanocobalamine. Methylcobalamine is de co-enzymatische of actieve vorm van B12 die in tegenstelling tot de vorm cyanocobalamine zeer efficiënt door het lichaam wordt opgenomen omdat het lichaam deze vorm niet eerst hoeft om te zetten.

Wat doet vitamine B12?

Vitamine B12 is op veel systemen in het lichaam van invloed, zo speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, die nodig zijn om zuurstof naar het bloed te vervoeren. Daarnaast draagt vitamine B12 bij aan de energievoorziening in het lichaam. Het helpt energie vrij te maken uit koolhydraten, eiwitten en vetten die we via onze voeding binnenkrijgen. Ook helpt het vermoeidheid te verminderen en zorgt vitamine B12 voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Waar zit vitamine B12 in?

Het lichaam maakt vitamine B12 zelf niet aan maar krijgt B12 vitamines alleen binnen uit voeding via dierlijke producten. Dierlijke producten met vitamine B12 zijn vlees, vis, eieren, melk en melkproducten. Ook kan vitamine B12 voorkomen in plantaardige producten zoals gedroogd zeewier of algen. Een groot deel hiervan is echter niet actief en wordt niet goed door het lichaam opgenomen. Vegetariërs of veganisten die geen vlees eten en geen of weinig andere dierlijke producten zoals kaas, melk en eieren, hebben een grote kans op een vitamine B12 tekort. Daarnaast kan de inname van vitamine B12 kan ook door bepaalde medicijnen of alcohol snel worden afgebroken waardoor ook een tekort kan ontstaan.

Vitamine B12 supplement

Wanneer u weinig tot geen dierlijke producten binnenkrijgt, wordt aangeraden om vitamine B12 supplementen te slikken om een tekort aan B12 vitamine te voorkomen. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede of het kan neurologische gevolgen hebben.

In voedingssupplementen is vitamine B12 in verschillende vormen beschikbaar. Aangeraden wordt om vitamine B12 in co-enzymatische vorm in te nemen, dit is de actieve vorm methylcobalamine. Deze vorm van vitamine B12 hoeft niet meer door het lichaam worden omgezet naar een ander vorm maar kan gelijk door het lichaam worden opgenomen. Dezez actieve vorm van vitamine B12 komt voor in de kwalitatief betere voedingssupplementen, let hier goed op. Indien u kiest voor supplementen met een andere vorm van vitamine B12 dan moet het lichaam de vitamine eerst omzetten, met het risico dat dit niet lukt en het lichaam geen vitamine B12 opneemt.

Lees ook
Een mooie huid met de juiste voedingVitamine B12 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex.Lees verder pijl