fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
15 november 2017

Afvallen? Vergeet diëten en verander de levensstijl

levensstijl veranderen

Afvallen blijft een terugkerend onderwerp in het leven van veel personen. Vaak kunnen er nog wat overtollige kilo’s vanaf, maar dit is vaak een zware of lange weg. Daarnaast wordt het er niet gemakkelijker op in een tijd van haasten, snacks en gemakkelijke voorverpakte maaltijden die bijna overal te verkrijgen zijn.

Wie goed in zijn vel zit straalt niet alleen, maar is ook veel gezonder. Overwicht kan namelijk voor een vervelend gevoel en zelfbeeld zorgen. Gelukkig zijn er verschillende manieren en technieken om van overwicht af te komen. De meest gemakkelijke weg hierin is een streng dieet. Dit is alleen niet vaak de meest gezonde en effectieve manier om af te vallen. Om langdurig de overtollige kilo’s kwijt te raken en te zorgen dat ze niet meer terug komen is het aanpassen van de levensstijl de beste optie. Op deze manier zullen op een gezonde wijze resultaten worden bereikt die van lange duur zijn.

Overgewicht en diabetes

Dat overgewicht niet goed is voor de gezondheid, is voor velen bekent. Maar toch neemt het aantal personen met overgewicht nog steeds toe. Ongeveer de helft van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder had in 2016 overgewicht (bron: Volksgezondheid.info). Over het algemeen komt overgewicht vaker voor bij mannen, waar obesitas meer voorkomt bij vrouwen.

Overwicht brengt vele ongemakken met zich mee. Een van de belangrijkste ziekten gerelateerd aan overgewicht en obesitas is diabetes. Bij deze ziekte stijgt de hoeveelheid vetten, als gevolg van het overgewicht, in het bloed waardoor het lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Doordat het lichaam minder gevoelig wordt voor insuline zal uiteindelijk de alvleesklier de aanmaak van insuline niet meer kunnen bijbenen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Hierdoor kan diabetes ontstaan. Hoe groter het overgewicht en hoe langer het overwicht aanwezig is, des te groter de kans op diabetes is.

De oorzaken van overgewicht

De meest voorkomende oorzaak van overgewicht ligt aan het eetpatroon en bewegingspatroon. Door de jaren heen zijn we steeds minder gaan bewegen, maar wel meer gaan eten. Ook is het dagelijkse eten meer calorieën gaan bevatten. Denk hierbij aan fastfood en snacks. Maar ook in onze hedendaagse producten uit de supermarkt zitten veel suikers, vetten en zout. Wie ongezond en meer eet dan dagelijks beweegt, komt aan en kan hierdoor overgewicht krijgen.

Wat te doen tegen overgewicht

Allereerst is meer bewegen heel belangrijk om fit en gezond te blijven. Daarnaast helpt bewegen ook bij het afvallen. Velen denken dat bij meer bewegen en hetzelfde eten men zal afvallen, maar dit is een fabel. Een gezond eetpatroon is de basis om af te vallen en bewegen helpt daarbij. Hierbij is het wel belangrijk om zo vaak en intensief mogelijk te bewegen. Hierdoor lukt het beter om het gezonde eetpatroon vol te houden en op gewicht te blijven. Daarnaast heeft bewegen nog meer voordelen. Hoe meer spierweefsel er wordt gekweekt, hoe meer calorieën er worden verbrand.

Wie veel beweegt of tijd doorbrengt in de sportschool zal daarnaast bewust om moeten gaan met voeding. Spieren hebben immers voldoende voedingsstoffen nodig om te herstellen en sterker te worden. Wie veel traint kan bijvoorbeeld extra magnesium gebruiken om spieren te ontwikkelen en deze soepel te houden. Magnesium draagt namelijk bij aan de vorming van botten en spieren, het goed functioneren van de spieren en is daarnaast nodig voor de energieproduct van de lichaamscellen. Wie bijvoorbeeld veel last heeft van spierkrampen, zoals kramp in de kuit of een trillend ooglid, kan een magnesiumtekort hebben.

Vergeet diëten, verander de levensstijl

Naast veel bewegen is ook een aangepast voedingspatroon nodig om af te vallen. Hierbij wordt geen dieet bedoeld, maar een aangepast voedingspatroon wat langzaam in het leven wordt verweven. Diëten lijkt een ‘gemakkelijke’ manier om snel kilo’s af te vallen door middel van het rigoureus aanpassen van de voeding, maar de meeste populaire afvalmethodes zijn niet alleen ‘ongezond’, ze zijn ook niet doeltreffend op de lange termijn. Denk hierbij aan het welgekende jojo-effect.

Een structurele verandering in de leefstijl met gezonde voeding en voldoende beweging zal op lange termijn voor meer resultaat zorgen dan welk dieet dan ook. Met gezonde voeding wordt bedoelt zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, groente en fruit. Wie een week lang de vette hap en koekjes zal vervangen door lichtere maaltijden met bijvoorbeeld kip en groente, zal merken dat dit helemaal niet zo zwaar is. Het voordeel van deze kleine veranderingen in de leefstijl, is dat het hierdoor veel langer vol te houden is en daardoor ook niet als een ‘dieet’ gezien zal worden. Er zijn ook nog diverse voedingssupplementen die bij kunnen dragen aan een gezonder lijf. In de webshop van Perfect Health kun je allerlei supplementen online bestellen.

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortAfvallen blijft een terugkerend onderwerp in het leven van veel personen.Lees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.