fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
5 maart 2020

De populariteit van yoga

Yoga is een ontzettend populaire sport die door velen wordt beoefend. Yoga zoekt de juiste balans tussen het lichaam en de geest. Beoefening van deze sport biedt diverse positieve effecten voor de gezondheid. Yoga is geschikt voor iedereen. Voor het beoefenen van yoga hoeft men niet flexibel te zijn zoals velen denken. Juist door de yoga oefeningen wordt men vanzelf flexibeler. Yogahoudingen rekken de spieren op, dit zorgt ervoor dat melkzuur wordt afgevoerd. Melkzuur ontstaat bij inspanning en zorgt voor spierpijn en stijfheid. Wanneer het melkzuur wordt afgevoerd vermindert de spierpijn en stijfheid. Daarnaast zorgt yoga voor betere bewegingsruimte in de gewrichten met als resultaat dat de gewrichten flexibeler worden.

Voordelen van yoga

Naast dat men flexibeler wordt, biedt het beoefenen van yoga ook andere voordelen voor lichaam en geest. Wanneer de yogahoudingen juist worden uitgeoefend zorgt dit voor sterke spieren in heel het lichaam. Doordat flexibiliteit en kracht toenemen, verbetert ook vanzelf de houding. Yoga gaat gepaard met ademhalingsoefeningen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam kan ontspannen en de longcapaciteit wordt verbeterd. Naast een ontspannen lichaam zorgt yoga ook voor een meer ontspannen geest, wat gevoelens van stress kan verminderen. Weet u wel hoe belangrijke een ontspannen geest de voor gezondheid is?

Verschillende vormen van yoga

Er zijn ontzettend veel soorten yoga, dit maakt dat yoga geschikt is voor iedereen. Er is altijd wel een vorm van yoga die bij u past! Hieronder zetten wij een aantal vormen van yoga op een rijtje.

Hatha yoga
Dit is de meest klassieke vorm van yoga. Bij Hatha yoga staat men wat langer in één houding met als doel het lichaam en de ademhaling te leren beheersen. De nadruk ligt daarbij op het versterken en soepeler maken van het lichaam. Het is een rustige vorm van yoga die zeer geschikt is voor beginners om stap voor stap de verschillende yoga houdingen te leren kennen.

Ashtanga yoga
Dit is een actieve vorm van yoga waarbij het tempo redelijk hoog ligt. Er worden bewegingen gemaakt in dezelfde volgorde en deze lopen synchroon met de ademhaling. De oefeningen lopen vloeiend in elkaar over waardoor men in een soort flow komt.

Vinyasa yoga
Deze vorm lijkt op Ashtanga yoga, het is ook een actieve vorm van yoga. Het verschil is dat bij Vinyasa geen sprake is van een vaste serie aan houdingen maar dat deze kunnen verschillen.

Yin yoga
Yin yoga richt zich op het ontspannen van de spieren. De oefeningen werken op de gewrichten en het bindweefsel. De verschillende houdingen op de grond houdt men voor langere tijd vast. Yin yoga maakt het lichaam flexibeler, niet sterker.

Power yoga
Bij Power yoga worden houdingen uit Ashtanga en Vinyasa yoga met elkaar gecombineerd. Door de krachtige oefeningen krijgt men energie en deze maken het lichaam sterker en leniger en zorgen voor een betere conditie.

Bikram yoga
Bikram yoga is gebaseerd op Hatha yoga maar deze vorm van yoga wordt beoefend in een verwarmde ruimte met een temperatuur van 38 tot 40 graden Celsius. Er wordt gewerkt met een vaste serie van 26 oefeningen. Het voordeel van yoga in een warme ruimte is dat de bloedsomloop verbetert, de spieren soepeler zijn en men minder kans op blessures heeft. Daarnaast raakt men ook veel afvalstoffen kwijt. Deze vorm van yoga is vrij actief en minder geschikt voor personen met een hartprobleem of hoge bloeddruk.

Yoga nidra
Dit is de meest rustige vorm van yoga. Yoga nidra wordt ook wel de yoga van de slaap genoemd. Yoga nidra wordt liggend uitgevoerd maar het is niet de bedoeling dat men in slaap valt. Men blijft wakker maar deze vorm van yoga brengt het lichaam fysiek, mentaal en emotioneel tot diepe ontspanning.

Kundalini yoga
Kundalini wordt de yoga van het bewustzijn genoemd. Bij deze vorm van yoga worden dynamische lichaamsoefeningen met verschillende ademhalingstechnieken, mantra’s en meditaties gecombineerd. Dit levert energie op en maakt meer bewust van wat men doet en hoe men zich voelt. Deze vorm van yoga is vooral geschikt voor de gevorderde yogi die op zoek is naar meer verdieping.

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortYoga is een ontzettend populaire sport die door velen wordt beoefend.Lees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.