Persoonlijk & deskundig advies? Bel 020 - 2809200
Krachttraining

De voordelen van krachttraining

Door velen wordt krachttraining geassocieerd met bodybuilders die gewichten tillen. Hierdoor wordt ook vaak gedacht dat men door krachttraining zwaarder en trager wordt. Dit is echter een misverstand. Krachttraining biedt vele mentale en fysieke voordelen die per persoon kunnen verschillen. Krachttraining is geschikt voor jong en oud en van amateur sporter tot topsporter.

Wat is krachttraining?

Krachttraining is een vorm van lichamelijke training waarbij het lichaam wordt versterkt met behulp van gewichten of door middel van oefeningen. Bij deze vorm van training bieden onze pezen, spieren en het skelet weerstand tegen een externe weerstand door bijvoorbeeld het heffen van gewichten of door zwaartekracht bij oefeningen zoals de jump squat, push up of lunges. De spieren worden door een bepaalde trainingsimpuls wat beschadigd. Hierdoor ontstaan tijdens de training kleine scheurtjes op microniveau in de spieren. Deze worden vervolgens gerepareerd en herstellen boven het oorspronkelijke niveau. Dit zorgt ervoor dat er op lange termijn spiermassa wordt opgebouwd en we een volgende keer in staat zijn om zwaarder te trainen. Om die reparatie uit te voeren heeft het lichaam voldoende rust en gezonde voeding nodig. Daarnaast is het van belang om de trainingsuren en de rustmomenten goed op elkaar af te stemmen.

Soorten krachttraining

Krachttraining is ruwweg in twee categorieën in te delen. Dit zijn compound oefeningen en isolatie oefeningen. Compound oefeningen bestaan uit bewegingen die meerdere spieren aanspreken. Dit worden ook wel samengestelde oefeningen genoemd. Er worden meerdere spiergroepen tegelijk ingezet om de beweging uit te voeren. Een voorbeeld van een oefening is de push-up waarmee de borst, triceps én de schouders worden getraind. Met compound oefeningen wordt de functionele kracht het meest ontwikkeld, deze oefeningen zijn aan te raden wanneer krachttraining wordt gebruikt om af te vallen. Bij isolatie oefeningen wordt de oefening juist volledig toegespitst op één spier. Deze spier zal hierdoor sterker worden getraind dan bij een compound oefening. De spieren die ondersteunen, blijven hierbij echter vrijwel onbelast. Veel apparaten zijn bedoeld om isolatieoefeningen mee uit te voeren.

De voordelen van krachttraining

Krachttraining biedt tal van voordelen. Ten eerste zal krachttraining bij zowel mannen als vrouwen voor een fitter, sterker en strakker lichaam zorgen. Krachttraining ontwikkelt spierweefsel, dit zorgt ervoor dat u sneller vet verliest omdat spieren in rust meer calorieën verbanden dan vetweefsel. Daarnaast helpt het ook bij het behouden van gewichtsverlies. Krachttraining sterkt ook onze botten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de botsterkte en botdichtheid toeneemt wanneer er sprake is van een toename van spiermassa en spierkracht. Dit kan in combinatie met een gezonde levensstijl de kans op diverse aandoeningen op latere leeftijd verkleinen . Uit onderzoek komt naar voren dat krachttraining de bloeddruk doet verlagen. Mensen die getraind zijn beschikken over meer haarvaten, hierdoor wordt de bloeddruk verlaagd. Verder helpt krachttraining bij het verbeteren van onze houding, het evenwicht en coördinatie. Het niveau van de endorfines die door de hersenen worden geproduceerd, worden verhoogt door krachttraining. Hierdoor ontstaat een beter humeur en dit verhoogt de energie. Genoeg redenen om met krachttraining te starten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *