fbpx
Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending vanaf €30,-
Pakket past door brievenbus
Werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
30 december 2017

Hoe om te gaan met stress en de effecten op het lichaam

hoe om te gaan met stress

Stress is een veelvoorkomend probleem in het dagelijks leven. We hebben het druk met werk, de kinderen ophalen van school en sport, het huishouden regelen en moeten daarnaast ook nog een sociaal leven onderhouden. Wanneer we het gevoel van stress willen verminderen, lukt dit in de meeste gevallen niet omdat het hoofd gewoonweg te vol zit. En met een hoofd vol zorgen, gedachten en ideeën gaat ontspannen ook minder goed.

Stress is niet alleen vervelend, het kan ook schadelijk zijn. Het zorgt ervoor dat we minder gelukkig zijn en heeft daarnaast een negatieve werking op de stofwisseling en het immuunsysteem. Ook kan het sporen nalaten in het brein. Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan stress, zorgt het stresshormoon cortisol ervoor dat het hersengebied dat belangrijk is voor leren, onthouden en navigeren, minder hormoon aanmaakt. Chronische stress kan er dus voor zorgen dat het brein op den duur dingen minder goed kan onthouden.

Hoe stress werkt

Wanneer men zich in een stressvolle situatie bevindt, zet het brein twee systemen in werking. Het eerste systeem heeft betrekking op het sympathisch zenuwstelsel dat er bijna onmiddellijk voor zorgt dat het lichaam klaar is voor actie. Dit wordt ook wel de ‘vecht- of vluchtreactie’ genoemd. Het lichaam spant de spieren aan, de bloeddruk en hartslag gaan omhoog en de pupillen verwijden zich. Daarnaast wordt het bloed van de organen onttrokken en naar de spieren gestuurd. Ook de spijsvertering gaat op een laag pitje.

Na enkele minuten treedt het tweede systeem in werking. Een kliertje in het brein, de hypofyse, geeft de bijnieren de opdracht om het stresshormoon cortisol te produceren. Het bloedsuikerspiegel stijgt en de stofwisseling zet een tandje bij waardoor er meer energie vrijkomt om met de stressvolle situatie om te gaan.

De twee bovenstaande stresssystemen zijn erg handig omdat ze het lichaam in staat stellen om snel te handelen in noodsituaties. Het enige nadeel is dat het mensenbrein deze stresssystemen niet alleen activeert wanneer er echt gevaar op de loer ligt, bijvoorbeeld bij het plotseling remmen op de snelweg, maar ook in situaties van psychische aard waar we geen kant op kunnen. Denk hierbij aan wanneer je haast hebt en in de file staat of een belangrijke presentatie moet houden voor een groot publiek. Bent u op zoek naar supplementen die stressverschijnselen verminderen? Brain Support van Perfect Health is een voedingssupplement voor mensen die veel te maken krijgen met stressvolle situaties.

Omgaan met stress

Omdat stress een aanslag kan doen op het lichaam is het van belang zo min mogelijk stress te ervaren of deze te verminderen. Wanneer het moeilijk kan zijn om te ontspannen, omdat het hoofd bijvoorbeeld te vol zit, kan beweging een goede uitkomst zijn. Bij stress maakt het lichaam het hormoon adrenaline aan en door te bewegen wordt dit op een praktische manier afgebroken. Een andere manier om stress te verminderen is om controle te nemen over gedachten die in het hoofd rondspoken. Wanneer deze gedachten op een vel papier worden geschreven, zullen deze minder door het hoofd blijven spoken omdat er een overzicht op papier staat. In het hoofd worden namelijk taken en gedachten gekoppeld aan emoties. Het kan dan voorkomen dat taken die helemaal niet belangrijk zijn de hele dag door het hoofd blijven spoken, terwijl de belangrijkste taken blijven liggen.

Ook zijn er verschillende vitaminen die het stressniveau van het lichaam kunnen verlagen. Wanneer het lichaam gespannen of gestrest is, wordt er extra veel van het lichaam gevraagd. Met een lichaam in ‘vecht- of vluchtreactie’ worden er meer energie en vitaminen verbruikt dan wanneer het lichaam normaal functioneert. Daarom kan het verstandig zijn om in extra stressvolle periodes de juiste hoeveelheid vitaminen binnen te krijgen. Zo ondersteunen B-vitaminen de werking van het zenuwstelsel en daardoor ook het prestatievermogen. Vitamine C vermindert weer het negatieve effect van stress op het immuunsysteem.

Lees ook
Signalen van vitamine B12 tekortStress is een veelvoorkomend probleem in het dagelijks leven.Lees verder pijl

10% korting

10% korting ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste gezondheidsnieuws, persoonlijke aanbiedingen en actiecodes en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.